System edukacji niepełnosprawnych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym został zaprojektowany tak, aby miał charakter włączający i wspierający, zapewniając wszystkim dzieciom prawo do edukacji i możliwość uczenia się w środowisku, które odpowiada ich indywidualnym potrzebom. Oto ogólny zarys systemu edukacji dzieci niepełnosprawnych w Polsce:

Edukacja przedszkolna:

  1. Wczesne wsparcie rozwojowe: Od urodzenia dzieci z opóźnieniami rozwojowymi lub niepełnosprawnością mogą korzystać z usług wczesnego wsparcia (WWR). Należą do nich programy wczesnej interwencji, które często mają charakter wielodyscyplinarny i angażują psychologów, pedagogów, terapeutów i specjalistów medycznych.
  2. Edukacja przedszkolna: Dzieci niepełnosprawne mają prawo uczęszczać do przedszkola od 3. roku życia. Przedszkola mogą być publiczne lub prywatne i mogą to być wyspecjalizowane instytucje lub placówki włączające, w których dzieci niepełnosprawne i sprawne uczą się razem.
  3. Indywidualne Programy Edukacyjne (IPET): Dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi opracowywane są Indywidualne Programy Edukacyjne. Są one dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka i mogą obejmować wsparcie terapeutyczno-wychowawcze w przedszkolu.

Edukacja szkolna:

  1. Obowiązek szkolny: Edukacja jest obowiązkowa w wieku od 7 do 18 lat. Dzieci niepełnosprawne są objęte tym wymogiem i mają prawo do edukacji dostosowanej do ich potrzeb.
  2. Edukacja włączająca: Preferowanym podejściem jest edukacja włączająca, w ramach której dzieci niepełnosprawne uczęszczają do zwykłych szkół wraz z rówieśnikami. W placówkach szkolnych tworzone są oddziały integracyjne. Włączenie wspierane jest specjalnymi przepisami, takimi jak dodatkowa pomoc edukacyjna, psychologiczna i rehabilitacyjna.
  3. Szkoły i klasy specjalne: Dla dzieci, których potrzeby nie mogą być odpowiednio zaspokojone w zwykłym środowisku szkolnym, istnieją szkoły i klasy specjalne. Instytucje te są wyposażone w wyspecjalizowany personel i sprzęt, aby zapewnić bardziej dostosowane doświadczenie edukacyjne.
  4. Sale terapeutyczne Niektóre szkoły ogólnodostępne, integracyjne posiadają dodatkowo wyposażone sale terapeutyczne, do zajęć w małych grupach, w których dzieci ze specjalnymi potrzebami mogą otrzymać dodatkowe wsparcie przez kilka godzin w tygodniu, nadal uczestnicząc w regularnych zajęciach.
  5. Specjaliści wspierający: W zależności od potrzeb dziecka, w jego edukację mogą być zaangażowani różni specjaliści m.in nauczyciele wspierający, asystujący. Może to obejmować nauczycieli szkół specjalnych, logopedów, terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i psychologów.
  6. Kształcenie i edukacja zawodowa: Starsi uczniowie niepełnosprawni mogą uczęszczać do szkół zawodowych lub klas przygotowujących ich do pracy, kładących nacisk na umiejętności praktyczne i często obejmujących staże. Często się zdarza, że w Polsce funkcjonują Zespoły Szkół Specjalnych, w których uczniowie od szkoły podstawowej, poprzez średnią, zawodową kontynuują edukację w jednym budynku szkolnym.
  7. Planowanie przejścia: Gdy uczniowie niepełnosprawni zbliżają się do końca swojej edukacji szkolnej, szkoły mogą zapewnić usługi planowania przejścia, aby pomóc im w rozpoczęciu dalszej edukacji, szkolenia lub zatrudnienia.

Za zapewnienie zaspokojenia potrzeb dzieci niepełnosprawnych odpowiada polski rząd, a nadzór nad tym sprawuje zazwyczaj Ministerstwo Edukacji Narodowej i lokalne władze oświatowe. Rodzice i opiekunowie mają prawo do udziału w podejmowaniu decyzji o najodpowiedniejszej placówce edukacyjnej dla ich dziecka i często mogą wybierać pomiędzy edukacją włączającą a placówkami bardziej specjalistycznymi.

Należy pamiętać, że specyfika systemu edukacji może zmieniać się z biegiem czasu, dlatego zawsze najlepiej jest zasięgnąć najaktualniejszych zasobów lub lokalnych władz oświatowych, aby uzyskać najnowsze informacje na temat polityk i struktur wsparcia obowiązujących dla dzieci niepełnosprawnych w gminie i powiecie.

Czytaj więcej:

Żłobek

Publiczne Przedszkole – integracyjne

Publiczna Szkoła Podstawowa – integracyjna

Zespół Szkół Specjalnych

Skip to content